Forum-Sicherheitspolitik

Normale Version: Lockheed Martin F-35 - Lightning II
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Zitat:Im mal etwas rein spekulatives in den "Raum" zu werfen kann es sein das die USA das Programm abwürgen weil sie was anderes auf der Pfanne haben?

Was sollte das sein? In den USA dreht sich bei den Überlegungen um eine JSF-Alternative alles nur um Improvisationen und Modernisierungen der Teen-Fighter (F-15, -16, -18). Dass man jetzt solche Schwierigkeiten hat, ist eigentlich überhaupt nicht verwunderlich. Erstens gab es in der vor allem jüngeren Vergangenheit kein US-Projekt, das nicht massiv teurer und langwierig geworden ist, zweitens drückt jetzt noch zusätzlich der Finanz-Sonderposten OIF.
Bericht über das JSF-HMD inkl. Bild. Sieht ziemlich spacig aus, das Ding...

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.flightglobal.com/articles/2007/04/11/213198/picture-jsf-helmet-mounted-display-revealed.html">http://www.flightglobal.com/articles/20 ... ealed.html</a><!-- m -->

Zitat:Picture: JSF helmet mounted display revealed
By Graham Warwick

Lockheed Martin has begun flying the F-35 Joint Strike Fighter with the helmet-mounted display (HMD) system that will be the primary source of flight information for pilots of the stealthy combat aircraft. ...
Norwegen hält sich seine Optionen zur Beschaffung neuer Kampfflugzeuge weiter offen und unterzeichnet Entwicklungs-Vereinbarung für eine neue Gripen-Variante:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.defenseindustrydaily.com/2007/05/norway-signs-development-agreement-for-jas39n-gripen/index.php#more">http://www.defenseindustrydaily.com/200 ... x.php#more</a><!-- m -->

Zitat:Norway Signs Development Agreement for JAS-39N Gripen
Posted 02-May-2007 07:37

In January 2007, "Norway Signs on to JSF Production Phase, But Keeps Options Open" quoted Norwegian Defence Minister Anne-Grete Strom-Erichsen:

"The negotiations with JAS Gripen and Eurofighter which commenced early January 2007 are well on track... Progress has also been made in the negotiations over development agreements with the two other candidates in the combat aircraft acquisition project, JAS Gripen and Eurofighter."
...
Das Thema Kosten des JSF-Programm war ja schon des öfteren Gegenstand der Diskussion, auch hier im Board. Diese beruhten mehr oder minder alle auf Zeitungsmeldungen bzw. Äußerungen von Beteiligten oder Entscheidungsträgern ohne Veröffentlichung der Grundlagen.

Hier nun der Link zu der englischsprachigen Analyse des United States Government Accountability Office vom 22.03.2007 mit dem Titel: "Defense Acquisitions: Analysis of Costs for the Joint Strike Fighter Engine Program":

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.gao.gov/new.items/d07656t.pdf">http://www.gao.gov/new.items/d07656t.pdf</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.flightglobal.com/articles/2007/06/28/215248/usa-to-approve-export-variant-of-f-35.html">http://www.flightglobal.com/articles/20 ... -f-35.html</a><!-- m -->

Zitat:USA to approve export variant of F-35
By Stephen Trimble

A "sanitised" aircraft design should be approved by year-end to sell the Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter to countries outside the original international partnership. The non-partner international variant is being approved ahead of expected Foreign Military Sales orders from Israel and Singapore, and as a new export campaign ramps up to target Japan. ...

Im Artikel ist auch zu lesen, dass sich die USA wohl erstmal final von einer Zulassung der F-22 für die derzeitige Ausschreibung für Japans F-X-Programm verabschiedet haben und stattdessen allein auf die F-35 setzen.
Israel will vorerst 100 F-35 beschaffen, davon 25 in der ersten Order sowie 25 auf Option. Vertragsunterzeichnung vorr. in 2010 und IOC ~2014:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.flightglobal.com/articles/2007/08/30/216373/israel-sets-f-35-joint-strike-fighter-specifications.html">http://www.flightglobal.com/articles/20 ... tions.html</a><!-- m -->
Zitat:Israel sets F-35 Joint Strike Fighter specifications
By Arie Egozi

The Israeli air force has completed a review of its design requirements for a national variant of Lockheed Martin's F-35 Joint Strike Fighter, with Tel Aviv expecting to make a decision to buy up to 100 of the US aircraft under a multi-year procurement. ...
Hi,
ich hab mir mal die Fotos vom F35, wo er in der Luftebtankt wird, es wird immer ein Boomer genutzt:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/X-35A_2.jpg/428px-X-35A_2.jpg">http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... -35A_2.jpg</a><!-- m -->

Nur was passiert bei der US Navy die betanken ihre Maschinen mit ihren S3, vielleicht auch später per Superbug, und dabei wird das Probe and drogue Verfahren genutzt, wird das dann auch der F35 können, oder doch nur die B und C???
Maschinen von USN und USMC werden für das Probe & Drogue-System ausgerüstet werden. Also nur die B- und C-Varianten werden die Tanksonde erhalten, die USAF-Maschinen nicht.
Wie man auf Airpower.at zurzeit lesen kann soll es große
Probleme für das Programm wegen der Unterfinanzierung
geben dadurch hat man die Fertigungsrate ja bekanntlich
auf 48 Maschinen von 110 was zu einer massiven Verteuerung
führen wird.


Weiß jemand ob man wenigstens an denn geplanten Stückzahlen
festhalte wird oder werden auch die reduziert werden ?
heute übt sich mal die FTD in militärischen Aussagen:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ftd.de/unternehmen/industrie/:Ausschreibung-f%FCr-F-35-Jet-US-Kampfflieger-JSF-angeblich-Russen-Jet-unterlegen/418102.html">http://www.ftd.de/unternehmen/industrie ... 18102.html</a><!-- m -->
Zitat:Ausschreibung für F-35-Jet
US-Kampfflieger JSF angeblich Russen-Jet unterlegen
von Gerhard Hegmann (München)

Für insgesamt 300 Mrd. $ wollen die US-Streitkräfte das modernste Kampfflugzeug aller Zeiten anschaffen. Doch in geheimen Computersimulationen unterlag die F-35 einem russischen Kampfjet. Auch wenn der US-Rüstungskonzern Lockheed Martin das Testergebnis zurückweist - der Jet wird als "Bleiente" kritisiert.

...
FTD.de, 16:01 Uhr
Da hat der deutsche Qualitätsjournalismus mal wieder Ewigkeiten gebraucht um das mitzukriegen.
Reschbegt :lol:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lockheedmartin.com/news/press_releases/2008/0919ae_f-35settingrecordstraight.html">http://www.lockheedmartin.com/news/pres ... aight.html</a><!-- m -->

Zitat:Recent claims that Russian fighters defeated F-35s in a Hawaii-based simulated combat exercise are untrue, according to Maj. Gen. Davis.

"The reports are completely false and misleading and have absolutely no basis in fact," Maj. Gen. Davis said. "The August 2008 Pacific Vision Wargame that has been referenced recently in the media did not even address air-to-air combat effectiveness. The F-35 is required to be able to effectively defeat current and projected air-to-air threats. All available information, at the highest classification, indicates that F-35 is effectively meeting these aggressive operational challenges."

The Pacific Vision Wargame was a table-top exercise designed to assess basing and force-structure vulnerabilities, and did not include air-to-air combat exercises or any comparisons of different aircraft platforms.

Other erroneous allegations about the program were recently made in a letter distributed and written by industry-watchers Winston Wheeler and Pierre Sprey.

"It's not clear why they attacked the Joint Strike Fighter (JSF) program," said Tom Burbage, Lockheed Martin executive vice president of F-35 program integration. "It is clear they don't understand the underlying requirements of the F-35 program, the capabilities needed to meet those requirements or the real programmatic performance of the JSF team."
Es kommt auch darauf an, wie gut die Besatzungen von Kampfflugzeugen ausgebildet sind und wie man die Kampfflugzeuge einsetzt. Zudem wird imho auch die jeweilige Bewaffnung eine Rolle spielen.
Ich weise die Behauptung, das die F-35 den russischen Kampfflugzeugen unterlegen sein soll nicht zurück, noch bestätige ich sie.
Was den F35 anbelangt so ist er ließt man die Daten den Russischen Jägern wie der SU30 und der Mig35 klar unterlegen. Doch das sagt nichts aus über die Kampfleistung in Wahrheit ist der F35 den besagten Flugzeugen einfach eine Generation voraus. Betrachtet man die Avionik der F35 so wird einen aber schnell klar das diese ihres gleichen beim Gegner sucht, nur die F22 kann da mit halten bzw. die F35 überträfen. Zumal ist die F35 auch nicht dazu gedacht ein Luftüberlegenheitsjäger zu sein sondern als Lasttier der USAF,USMC und USN um ihre veralteten F16, F18 und AV8B zu ersetzen leider wird sie auch einige F15 ersetzen müssen. Dennoch verspricht das Flugzeug die Luftüberlegenheit der US Streitkräfte auf langer Sicht zu sichern, sollte es überhaupt beschafft werden. Denn sie wird an Zahl wie auch an Qualität der breiten Masse der potenziell Gegnern Russland und China überlegen sein z.b besitzt Russland momentan nur ca. 10-15 SU30 und die PAK FA ist noch lange nicht in Sicht und selbst wenn sie wird vielleicht in winzigen Zahlen beschafft werden 50-100 Maschinen mehr ist für ein Land wie Russland nicht drin. Zu mahl die Wirtschaftkriese zum Glück auch den Russen erwischt hat und der niedrige Öl Preis die Glorreiche Aufrüstung behindern wird. In China ist momentan kein Flugzeug in Sicht was an der F35 in Sachen Avionik und Stealth heranreicht, obwohl ich den Chinesen zutraue auf langer Sicht vergleichbare Modele in großer Zahl zu bauen aber das ist noch Zukunft Musik. In wie Fern nun Stealth was bringt wie viel Propaganda ist und wie viel nicht kann glaube ich keiner Beurteilen, sicherlich ist es nicht die Wundertarnkappe. Dennoch wäre die F35 neben der F22 das einzige Kampfflugzeug auf der Welt das Stealth Eigenschaften ausweißt. Wichtiger als das Flugzeug sind aber die Waffen die es einsetzen kann und die Avionik wehrend letzteres wohl nicht vergleichbares findet in Osten macht mir Ersteres mehr Sorgen. Dennoch sollte die F35 in großer Zahl gebaut werden 3400+ so wird sie eine ähnlich rosige und Erfolgreiche Zukunft haben wie die F16 sie hatte als sie in Dienst gestellt wurde. Gerade wenn wir von Stückzahlen reden Schweden hat angekündigt 100 F35 zu kaufen und sich so gegen EFA 2000 und der eigenen JAS 39 entschieden was schon mal dafür spricht das viele Länder Vertrauen in das F35 Projekt haben.
So, ich habe ein sehr Interessanten Artikel gesichtet das ich keinen Vorenthalten will, er gilt als das ausführlichste Öffentlich Zugängliche Papier über die F35 und die Schlussfolgerungen sind verheerend für die F35. Auch ist die Analyse bei Überfliegen nicht oberflächlich, in Vergleich zu dem was in den USA öffentlich zugänglich ist.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ausairpower.net/APA-2009-01.html">http://www.ausairpower.net/APA-2009-01.html</a><!-- m -->

Zitat:Assessing Joint Strike Fighter Survivability

While the Joint Strike Fighter has some stealth capability, a modern AESA and RFS, and the unique DAS, it presents as a design which is not well balanced in overall survivability terms.

The root of the survivability problems apparent in the Joint Strike Fighter is that its stealth capabilities are strongly dependent on aspect and threat radar operating band.

If the threat is a single, isolated mobile battlefield short range point defence SAM system, the low power-aperture performance of such a weapon will provide poor detection capability against the Joint Strike Fighter in the nose and tail sectors, but much better capability in the beam aspect sectors, especially at steeper elevation angles. In such a scenario the SAM system will wait in ambush, not emitting, and then light up to snapshoot at the Joint Strike Fighter.

The pilot’s best play is then to point the nose at the SAM system to cause the search and engagement radars, likely operating in the S-band and X-band respectively, to lose lock on the Joint Strike Fighter, while denying reacquisition by the SAM system’s adjunct thermal imaging tracker by shielding the exhaust nozzle. As such SAMs are most often command link guided, the loss of the engagement radar track will likely cause the missiles to lose guidance. The scenario where this play will fail is where the SAM system has an adjunct thermal imaging tracker with sufficient sensitivity, weather conditions permitting, to maintain a solid track on the aircraft.

If the SAMs are infrared terminal homing designs, then this strategy may be less effective if the missile seekers have acquired the Joint Strike Fighter airframe. The current defensive package includes flares which will be effective against legacy seekers, especially single colour designs. If the SAMs are equipped with imaging focal plane array seekers, now becoming very common in air to air missile seekers, flares may be completely ineffective. Literature on the Joint Strike Fighter defensive suite makes no mention of provisions for a directed infrared countermeasure system, and packaging such would present difficulties in the densely packed Joint Strike Fighter design.

If the threat is a single, isolated long range area defence SAM system, the high power-aperture performance of such a weapon will provide poor detection capability against the Joint Strike Fighter in the nose sector, but much better detection capability in the tail and the beam aspect sectors. Again, in such a scenario the SAM system will wait in ambush, not emitting, and then light up to shoot at the Joint Strike Fighter.

Again, the pilot’s best play is then to point the nose at the SAM system to cause the engagement radar, likely operating in the X-band, to lose lock on the Joint Strike Fighter. Whether the SAM system can then maintain a track on the Joint Strike Fighter will depend primarily on the operating bands of its search radars, the geographical deployment of these relative to the engagement radar, and whether these radars have sufficient angular accuracy to guide the SAM round close enough to the Joint Strike Fighter for its seeker to lock on and reliably home in.

The best case scenario for the Joint Strike Fighter is where the SAM system search radars are operating in the S-band or even X-band, and are collocated with the engagement radar. As a result of these conditions, pointing the nose at the engagement radar will likely cause all radars in the SAM system to lose track of the aircraft and the missile shot is defeated, providing the pilot reacts well before the missile seekers can gain lock.

This technique will be much less effective in conditions where the angular relationship between the Joint Strike Fighter, the engagement radar, and the search radars, allows the SAM system to gain visibility of the Joint Strike Fighter from angles well off the nose with a high power aperture search radar accurate enough to produce midcourse guidance updates for a SAM round in flight. Under these conditions the Joint Strike Fighter is “pincered” as its stealth (VLO) capability is confined to a relatively narrow sector and it cannot “make itself invisible” to both threat radars at the same time. Under these conditions a conventional fighter would fall back on its omnidirectional ECM suite and attempt to jam the search and engagement radars, missile uplinks, and missile seekers, or use a towed decoy to seduce the missile seeker.

If, and only if, the threat radars operate within the band coverage of the Joint Strike Fighter’s APG-81 AESA does jamming become a viable option. If we consider a scenario where both threat radars are not collocated, but both operate within the coverage of the X-band APG-81, then the Joint Strike Fighter can point its nose at the radar with the highest power aperture rating, and employ the AESA to jam the remaining radars, assuming that they sit inside the ±60° angular coverage of the AESA, and within its band coverage. Thus assumes the AESA emissions will not be used to target a missile shot against the Joint Strike Fighter.

If these specific conditions are not met, such as by a SAM system with search radars operating outside the band coverage of the AESA, or geographically located such that the AESA cannot be pointed at them, then the Joint Strike Fighter may not survive such engagements frequently.

The root of these survivability problems in the Joint Strike Fighter design is that it provides robust stealth and robust jamming capabilities only in the sector under the aircraft’s nose. Its stealth capability from other angles, and in most bands, is poor or very poor, and without a proper internal jamming suite capable of covering all four quadrants around the aircraft, it is severely restricted in its choices of defensive tactics.

This amounts to a basic failure in technological strategy in the Joint Strike Fighter design. When it was conceived, the X-35 airframe shaping provided potential for respectable stealth capability from most aspects, other than the problematic aft sector which was compromised in mid and lower bands due to the use of the cumbersome axisymmetric engine nozzle. Under these conditions, the design did not require internal ECM, towed decoys, or other active defensive measures, as most threat radars would have only achieved a reliable lock in the aft sector and outside the X-band.

A good discussion of the reasoning initially behind the stealth design of the Joint Strike Fighter is contained in RAND Monograph MR719. It relates required stealth performance to the standoff range of weapons employed, for a range of threat scenarios based on 1997 assessments of Saddam’s Iraq, Iran and North Korea. The study concludes that the “Medium Stealth Fighter” (which became the Joint Strike Fighter) is viable with a 15 NMI or better standoff range glide bomb on Day 1 of an air war, for the postulated opponents and their air defence systems. The tabulated results in Fig 4.10 on page 46 of the RAND monograph are reproduced here for completeness:.......................


Conclusions

The Joint Strike Fighter is demonstrably not a true stealth aircraft in the sense of designs like the F-117A, B-2A and F-22A, as its stealth performance varies much more strongly with aspect and threat radar operating frequency band.

The degradation of the initially intended Joint Strike Fighter stealth performance occurred during the SDD program when a series of design changes made to the lower fuselage of the aircraft resulted in fundamental shaping changes in comparison with the X-35 Dev/Val prototype aircraft. The Joint Strike Fighter SDD design departs strongly from key stealth shaping rules employed in the development of the F-117A, B-2A, and F-22A, or the never built YF-23A and A-12A designs.

As a result the tactical options available to Joint Strike Fighter users when confronted with penetrating modern Integrated Air Defence Systems (IADS) are mostly those necessary to ensure the survival of non-stealthy legacy aircraft types.

The result of these limitations is that the operational economics of a fighter force using the Joint Strike Fighter will be much inferior to a force using a true all aspect stealth aircraft such as the F-22A Raptor.

As with claims made for Joint Strike Fighter air combat capability, claims made for the Joint Strike Fighter concerning the penetration of IADS equipped with modern radars and SAMs are not analytically robust, and cannot be taken seriously.

Moreover, it is clear that future Joint Strike Fighter users will pay a significant price penalty for a stealth capability unable to deliver much, if any, return on such investment.


Das ist nur ein kleiner Ausschnitt betreff der Überlebens Fähigkeit, es wird auf jeden nur denkbaren Aspekt eingegangen genau wie auf die Radar Technik und den Stealth Eigenschaften. Ab Heute bin ich kein Fan der F35 mehr zugleich liefert der Artikel auch eine klare Aussage für mehr F22 anstatt der F35.
Die Quelle ist nicht neutral, die haben eine politische Agenda die sich gegen die F-35 richtet.
Von daher mit äuserster Sorgfalt zu "genießen".

Das ganze Argument ist ein Stück weit verfehlt. Die F-35 hat nicht dir RCS einer F-22A oder B-2A? Ja guten Morgen, wer meint das die USA einen Topstealthfighter für Hinz und Kunz bereitsstellen hat wohl zuviel Rüstungswerbespots gesehen.
Die F-35 ist eine eierlegende Wollmilchsau mit respektablen Stealth-Eigenschaften.
Ein Kompromis in jeder Beziehung damit ein unglaublich weites Aufgabenspektrum abgedeckt werden kann.
Das die Kiste dann in keinem Bereich herausragend ist sollte klar sein.
Die Existenz der hochgezüchteten F-22 hat schon seine Gründe, wäre ja schon sehr apart wenn die F-35 stealthier wäre als der extra dafür designte Vogel.

Aber wie gesagt: Australische Fluggazetten - so mit das unneutralste was es gibt.
Die wollen keine F-35.
Und mal ehrlich, wenn man die F-117 heute noch als Paradebeispiel für venrünftige Rumpfkonstruktion hernimmt hat man die letzten 20 Jahre auch irgendwo verschlafen.
Und es negiert ganz allgemein die Tatsache das Stealth schon lange nicht mehr ausschließlich auf die Rumpfform zu reduzieren ist.
Das solls mal gewesen sein, gäbe noch Romane zu schreiben aber irgendwie ist mir das nicht wert.

EDIT
Auf F16.net ist Verlass ;-)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-11647-sid-50cdb92cef15bd8b993ca21e12d4e9f2.html">http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopi ... 4e9f2.html</a><!-- m -->
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