Gestern, 19:41
(Gestern, 19:35)HeiligerHai schrieb: Eben deswegen bin ich so verwirrt.
Weil die SM-IV ist letztendlich zur SM-6 geworden.
Also macht dann der ganze Aufsatz keinen Sinn...
Die US Navy hat von den SM-2 Block IV (RIM-156A) soweit mir bekannt nur 100 Stück beschafft.
Die Entwicklung der SM-2 Block IVA (RIM-156B) wurde abgebrochen und letztendlich daraus die SM-6 ERAM (RIM-174) entwickelt.
Sprich, die SM-2 Block IV gab es für kurze Zeit auch im operativen Einsatz und wurde danach ausgephast.
Was mich eher verwundert, die Deutsche Marine verwendet doch nicht den RIM-67 (SM-2ER), sondern den RIM-66 (SM-2MR). Gemäß der SIPRI Datenbank wurden 2005 von den USA 108 Standard Missile-2MR an Deutschland für F124 geliefert. Den RIM-66 gibt es in der Block IIIA Variante sowohl für AEGIS als auch für "nicht-AEGIS". Der Hauptunterschied dürfte ja nur das Frequenzband sein, AEGIS im S-Band und APAR im X-Band.
Zitat:Today, SM-2 is increasingly being used on foreign ships, the majority of which are the ten APAR frigates of Denmark, Germany, and the Netherlands. While APAR is a more advanced radar than AN/SPY-1, these ships actually control SM-2 using a derivative of the Terrier/Tartar method rather than than Aegis method. It is likely that this was done because APAR is an X-band radar and it was cheaper to adapt the existing X-band datalink. However, it is also possible that APAR (a smaller radar than AN/SPY-1) was incapable of command guidance - especially since it was already tasked with search, tracking, and illumination. But even though these ships went with the existing X-band system, SM-2 still required modifications to work with APAR’s interrupted continuous wave illumination, which theoretically allows a ship to illuminate sixteen targets simultaneously and should mitigate some of the limitations of the Terrier/Tartar method. Still, the APAR system apparently does not include a downlink receiver and is thus in some ways less capable than the NTU ships.
Quelle: https://influenceofhistory.blogspot.com/...dance.html
Interessant, wie F124 im Vergleich zu AEGIS gewertet wird
