16.03.2025, 12:00
Zitat:Wissen das auch die Herrschaften in Brüssel und bei der Tagesschau?Der Spiegel war sich leider auch nicht zu schade, darüber zu spekulieren. Aber gut.
Ergänzend:
Zitat:You Don’t Need A Kill Switch To Hobble Exported F-35shttps://www.twz.com/air/you-dont-need-a-...rted-f-35s
The U.S. doesn't have to rely on a kill switch to rapidly degrade and soon end a foreign country's ability to use its F-35s. [...]
In response to recent European media reports, Lockheed Martin and several governments have pushed back on the idea that F-35 Joint Strike Fighters have any kind of a discreet ‘kill switch’ that U.S. authorities could use to remotely disable the jets. The stark reality is that a dedicated kill switch is not needed to keep foreign F-35s from being able to perform what they were designed to do. Just cutting off support to the jets would accomplish the same result, albeit maybe not instantly, but soon enough. [...] Without access to American-controlled maintenance and logistics chains, as well as computer networks, any F-35 fleet would quickly start to become unusable and any jets that remain flying for a truncated period of time would only be able to do so with massively degraded capabilities. [...]
Outlets across Europe, including in Belgium, Switzerland, Germany, and the United Kingdom, have published stories touching at least in part on the possibility of an F-35 ‘kill switch’ in the past week or so. This, in turn, has prompted several official responses.
“We have no indication that this is possible,” Belgian Chief of Defence Gen. Frederik Vansina told that country’s newspaper La Dernière Heure on March 5. “The F-35 is not a remote-controlled aircraft. The program relies on worldwide logistical support, with spare parts circulating between user countries.” [...] On March 8, manufacturer Lockheed Martin sent an email to TWZ and others about “rumors circulating that the F-35 has a ‘kill switch’ that the U.S. can activate to disable allied F-35 fleets,” which pointed to the earlier rebuttals from Swiss and Belgian authorities. [...]
To reiterate, there is no evidence to date that F-35s in service anywhere feature some kind of dedicated capability that can be used to fully disable the jets at the literal or figurative touch of a button. What is true is that Joint Strike Fighters are subject to particularly significant U.S. export and other governmental controls. [...] “You don’t need a ‘kill switch’ to severely hamper the utility of an exported weapons system, you just stop providing support for it and it will wither away, some systems very quickly,” TWZ‘s own Tyler Rogoway wrote on X yesterday. “The more advanced the faster the degradation.”
Kurzum: Ein wie auch immer gearteter kill switch ist gar nicht nötig angesichts eines komplexen und supportintensiven Systems wie der F-35. Ja, es gibt logistische und technische Abhängigkeiten, aber das ist bekannt. Und wenn diese Support ausbleibt, dann wird der Vogel alsbald halt am Boden bleiben (müssen).
Wenn man nun bedenkt, dass US-Exporte einer recht engen Prüfung bis zur Freigabe unterzogen werden, gerade auch bei sehr modernen Systemen, dann würde es keinen Sinn ergeben, irgendwo und irgendwie noch aufwendig einen roten Hebel reinzubasteln, der dann, sofern er vom "durchtriebenen Empfänger" nicht entdeckt wird (was aber wahrscheinlich wäre, da die Exportfreigabe nur an Länder erfolgt, die auch mit dem System technisch umgehen können), das ganze System wiederum auf sich vernetzen müsste, um eben die "Abschaltfunktion" sicherstellen zu können. Da wäre der Aufwand zu groß und das Risiko für weitere Exporte unkalkulierbar - zumindest hätten nicht Belgier, Dänen, Norweger, Australier, Italiener usw. usf. den Vogel gekauft, wenn die z. B. die Japaner oder Israelis einen kill switch zufällig entdeckt hätten. Das wäre der vertriebsmediale Super-GAU für den Hersteller...
Schneemann