(Luft) Pegasus (PErsistent German Airborne SUrveillance System)
#76
Ich stelle es mal hier ein:
Zitat:Our Best Look At Germany’s New PEGASUS Surveillance Jet [...]

The best images we’ve seen so far of the German Luftwaffe’s PEGASUS signals intelligence (SIGINT) aircraft reveal key details of the unique airframe adaptations made to the Bombardier Global 6000 bizjet platform it’s based on. The photos were shared with TWZ by @CorreaPhtgphy, who captured them earlier this year, in Abilene, Texas.

The aircraft, the first of three for the Luftwaffe, made its first flight from Bombardier’s facility in Wichita, Kansas, on October 23, 2024. Initial flight testing is underway in Wichita, with the work being conducted by pilots from the Bombardier Flight Test Center (BFTC). [...] The centerpiece of the PEGASUS (which stands for Persistent German Airborne Surveillance System) is the Kalætron Integral SIGINT suite from the Hensoldt company. The first PEGASUS initially took to the air without this mission suite, integration of which is being led by Lufthansa Technik Defense, together with Hensoldt and Bombardier Defense.

However, the aircraft already has the various green-colored fairings associated with the PEGASUS sensors. On each side of the fuselage is an oval-shaped fairing, while below the fuselage is a larger fairing with two distinct bulges, fore and aft. Additionally, smaller green areas atop the tailfin and below the wings suggest further antennas may be located here, too. [...]

According to Hensoldt, Kalætron Integral will be a “comprehensive strategic asset for wide-area reconnaissance, mastering the challenges posed by today’s electromagnetic spectrum.” It will be able to hoover up electromagnetic intelligence from hostile radar emitters (ELINT) as well as enemy communications (COMINT). Electromagnetic emissions will be collected with “exceptional accuracy [and] high sensitivity” over frequencies ranging from below 30 MHz to 40 GHz.
https://www.twz.com/air/our-best-look-at...llance-jet

Schneemann
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#77
DefenceEye: RAF Looks To German Pegasus Spy Planes
Zitat:Britain is negotiating to buy a fleet of new signals/electronic intelligence (SIGINT/ELINT) gathering aircraft from the German defence electronics company Hensoldt, under the auspices of the Trinity House agreement.

Defence Eye understands from well-placed sources that negotiations to buy Hensoldt’s Pegasus aircraft are at a final stage, with an announcement expected to be part of the Defence Investment Plan (DIP) spending round reveal before Christmas. Ministry of Defence sources have also confirmed that talks are underway with the German company.

It is believed the intention is to get the aircraft into service around the turn of the decade to allow the RAF’s existing fleet of Boeing RC-135 Rivet Joint SIGINT aircraft to start to wind down ahead of the retirement of the last jet in 2035.

Laut Medienberichten will das Vereinigte Königreich mindestens 3 PEGASUS Einheiten bestellen um Rivet Joint zu ersetzen.

PEGASUS soll unter dem Trinity House Agreement bestellt werden, und Verhandlungen mit Hensoldt seien schon in der Endphase.

Das ist eine interessante Entwicklung, falls die Berichte bestätigt werden. Eine Bestellung durch die Briten würde meiner Meinung nach eine weitere deutsche Bestellung auch wahrscheinlicher machen.
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#78
(14.11.2025, 21:02)Gecktron schrieb: DefenceEye: RAF Looks To German Pegasus Spy Planes

Laut Medienberichten will das Vereinigte Königreich mindestens 3 PEGASUS Einheiten bestellen um Rivet Joint zu ersetzen.

PEGASUS soll unter dem Trinity House Agreement bestellt werden, und Verhandlungen mit Hensoldt seien schon in der Endphase.

Das ist eine interessante Entwicklung, falls die Berichte bestätigt werden. Eine Bestellung durch die Briten würde meiner Meinung nach eine weitere deutsche Bestellung auch wahrscheinlicher machen.
Weitere 3 sind sicher.
Ursprünglich sollten nochmal 6 dazukommen, was aber wegen GlobalEye reduziert wird.
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#79
Wäre eigentlich eine Global 6500 auch eine brauchbare Plattform für einen MPA? Wenn die jetzt SigInt und AEW&C liefern, könnte man diesbzgl. vlt. über eine Vereinheitlichung nachdenken.
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#80
(15.11.2025, 01:19)Broensen schrieb: Wäre eigentlich eine Global 6500 auch eine brauchbare Plattform für einen MPA? Wenn die jetzt SigInt und AEW&C liefern, könnte man diesbzgl. vlt. über eine Vereinheitlichung nachdenken.
Die Idee gibt’s schon länger.

[Bild: https://s1.directupload.eu/images/251115/9xompp7t.jpg]
https://www.navalnews.com/naval-news/202...-aircraft/

Anscheinend tut sich diesbezüglich aber kaum etwas in den letzten Jahren. Denke mal, dass ein MPA Kit die Gewichtsreserven der Global Plattform zu stark ausreizen würde, als das man sie sinnvoll einsetzen könnte.
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#81
(15.11.2025, 01:30)DopePopeUrban schrieb: Denke mal, dass ein MPA Kit die Gewichtsreserven der Global Plattform zu stark ausreizen würde, als das man sie sinnvoll einsetzen könnte.
Die Vernetzung mit z.B. EuroMALE RPAS könnte das ggf. ändern, da man Teile des Gewichts auslagern könnte.
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