02.06.2023, 12:34
Zu den Waffentransfers seitens des Iran nach Russland:
Nicht nur, dass dieses "abdunkeln" von Schiffen gewisse Risiken birgt, bis hin zu Kollisionen - allerdings machen dies russische und iranische Schiffe bzw. umgeflaggte Schiffe nicht nur im Kaspischen Meer, sondern weltweit auf den Ozeanen -, so ist dieses ganze Theater auch keine Einbahnstraße. Im Artikel wird auch darauf verwiesen, dass es nur eine Frage der Zeit ist, bis in Iran erste Javelins etc. auftauchen und dass diese Modelle dann dort nachgebaut werden.
Schneemann
Zitat:Iran has a direct route to send Russia weapons – and Western powers can do little to stop the shipmentshttps://edition.cnn.com/2023/05/26/europ...index.html
(CNN) - The waters of the Caspian Sea appear deceptively calm. But this sea route – which provides a direct path between Iran and Russia – is increasingly busy with cargo traffic, including suspected weapons transfers from Tehran to Moscow.
As cooperation between the two countries deepens, the Caspian Sea route is being used to move drones, bullets, and mortar shells that the Russian government has purchased from the Iranian regime to bolster its war effort in Ukraine, according to experts. Tracking data shows that vessels in the region are increasingly going “dark” – suggesting growing intent to obfuscate the movement of goods. [...] “There is no risk to Iranian exports in the Caspian Sea because of the bordering countries – they don’t have the capability or motive to interdict in these sorts of exchanges,” said Martin Kelly, lead intelligence analyst at security company EOS Risk Group. Azerbaijan, Turkmenistan and Kazakhstan, all former Soviet republics, are the other nations with ports on the Caspian Sea. [...]
There’s been an overall jump in the number of vessels in the Caspian Sea turning off their tracking data between August and September of 2022, according to Kelly. [...] The phenomenon is largely driven by Russia-flagged and Iran-flagged ships and, in particular, the type of cargo ships capable of carrying weaponry, according to Bridget Diakun, a data analyst and reporter for Lloyd’s List, which specializes in analysis of global maritime trade. [...] At the end of 2022, Lloyd’s List Intelligence data shows there was an uptick in “probable dark port calls” to Russia and Iran’s Caspian Sea ports. [...]
Other vessels that experts highlighted as being suspicious can be seen going dark on the approach to Iran’s Amirabad Port and Russia’s Astrakhan Port, or can be seen turning off their tracking data for extended periods of time. [...] The United States, along with European allies, consider Tehran’s arms transfers to Russia to be in violation of UN Security Council Resolution 2231, which was passed to endorse the 2015 Iran nuclear deal and control the transfer of weapons from Iran.
Nicht nur, dass dieses "abdunkeln" von Schiffen gewisse Risiken birgt, bis hin zu Kollisionen - allerdings machen dies russische und iranische Schiffe bzw. umgeflaggte Schiffe nicht nur im Kaspischen Meer, sondern weltweit auf den Ozeanen -, so ist dieses ganze Theater auch keine Einbahnstraße. Im Artikel wird auch darauf verwiesen, dass es nur eine Frage der Zeit ist, bis in Iran erste Javelins etc. auftauchen und dass diese Modelle dann dort nachgebaut werden.
Schneemann