Forum-Sicherheitspolitik

Normale Version: Türkische Luftstreitkräfte
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Werter Quintus Fabius

Zitat:Werter Skywalker:

Wie bewertest du diese Raketen selbst ? Hast du dazu noch weitergehende Informationen ?

Diese Raketen verfügen über alle Merkmale moderner WVR & BVR Raketen, bei der Gökdoğan beträgt die Reichweite meines Wissens nach +/- 120 km und die No-Escape Zone ca. 60 km. Vorerst werden die F-16 C/D Block 30 die im Rahmen des Özgür Projekts modernisiert werden u.a nationaler Bordcomputer und AESA Radar mit diesen Lenkwaffen ausgerüstet.

Auch die Drohnen der Typen Akinci, Kizilelma und Anka-3 sind in der Lage diese Lenkwaffen zu verschiessen. Eine bewaffnete Version des Hürjet würde ebenfalls diese Raketen verschiessn können.

Die Gökdoğan Raketen sollen auch vom FlaRak System Gökdemir verschossen werden können. Mit einer Einführung von Gökdemir ist ungefähr gegen 2026 - 28 zu rechnen.

Informationen zu Gökdemir: https://www.turdef.com/article/aselsan-t...at-idef-23

Neben diesen Lenkwaffen befindet sich noch die Langstrecken BVR Lenkwaffe Gökhan in Entwicklung, sie wird ein Staustrahltriebwerk haben und vergleichbare Eigenschaften wie die MDBA Meteor.
Washington genehmigt Ankara den Kauf von F-16 Viper und Munition im Wert von 23 Milliarden US-Dollar.
[Bild: washington-autorise-ankara-a-acquerir-de...de-dollars]
von Laurent Lagneau - 27. Januar 2024
[Bild: f16turc-tiger-20220501.jpg]

Nachdem die Türkei vorgab, sich bei der Modernisierung ihrer Luftwaffe an Russland zu wenden, und dann ihr Interesse am Eurofighter Typhoon andeutete, wird sie nun endlich F-16 Viper [die neueste Version des Jagdbombers von Lockheed-Marin] erhalten, um ihren Ausschluss vom F-35-Programm zu kompensieren? US-Präsident Joe Biden hatte die Angelegenheit mit dem NATO-Beitritt Schwedens verknüpft, da Ankara die Gebote für die Genehmigung des Beitritts hochgeschraubt hatte.

Nach der Abstimmung im türkischen Parlament am 23. Januar hat die Defense Security Cooperation Agency (DSCA), die im Rahmen des FMS-Verfahrens (Foreign Military Sales) für den Export von US-Militärgütern zuständig ist, eine Stellungnahme veröffentlicht, in der sie dem Kongress empfiehlt, dem potenziellen Verkauf von 40 F-16 Viper an Ankara sowie 79 Nachrüstsätzen für die von der türkischen Luftwaffe eingesetzten F-16 der alten Generation im Wert von 23 Milliarden US-Dollar zuzustimmen.

Dieser Betrag umfasst auch die Lieferung einer großen Menge an Munition, darunter 401 Luft-Luft-Raketen AIM-9X Block II Sidewinder, 952 Raketen AIM-120C-8 AMRAAM und 864 GBU-39/B-Bomben.

"Der vorgeschlagene Verkauf wird es der Türkei ermöglichen, ihre F-16-Flotte zu verstärken und zu modernisieren, wobei die ältesten F-16-Flugzeuge sich dem Ende ihrer Lebensdauer nähern. Die neuen und überholten Flugzeuge werden der Türkei eine Flotte modernisierter Mehrzweckkampfflugzeuge zur Verfügung stellen, die es ihr ermöglichen sollen, ihren Luftraum zu verteidigen, zu NATO-Missionen beizutragen, die regionale Sicherheit zu wahren, NATO-Verbündete zu verteidigen und die Interoperabilität mit den USA aufrechtzuerhalten", begründete die DSCA ihre Entscheidung.

Es bleibt abzuwarten, ob solche Argumente den US-Kongress überzeugen werden, in dem der Verkauf von F-16 Viper an die Türkei alles andere als unumstritten ist. Einige Abgeordnete haben regelmäßig Ankaras "kriegerische" Haltung gegenüber Griechenland sowie die türkischen Operationen gegen die syrischen Kurden, die Verbündete der USA im Kampf gegen den Islamischen Staat [IS oder Daesh], angeprangert. Der einflussreiche Senator Bob Menendez [Demokrat], der dem potenziellen Vertrag damals sehr ablehnend gegenüberstand, musste jedoch kürzlich wegen einer Korruptionsaffäre als Vorsitzender des Ausschusses für auswärtige Angelegenheiten zurücktreten.

Vor der Veröffentlichung einer Stellungnahme sondiert die DSCA jedoch informell den Kongress, um eine mögliche Ablehnung zu vermeiden, die einen schlechten Eindruck hinterlassen würde. Im April wurde der Türkei die Genehmigung erteilt, ihre F-16 im Rahmen eines Vertrags im Wert von 259 Millionen US-Dollar minimal zu modernisieren. Dabei ging es um die Aufrüstung der Avionik, des automatischen Bodenkollisionsvermeidungssystems [AGCAS] und des multifunktionalen Informationsverteilungssystems [MIDS BU II].

Zur Erinnerung: Die F-16 "Viper" verfügt über die Verbindung 16, ein Radar mit aktiver Antenne [AESA] APG-83 SABR, einen fortschrittlichen Missionscomputer, ein Center Pedestal Display [Anzeige zur Bodenverfolgung] und verbesserte Konnektivität. Griechenland hat von den USA bereits die Genehmigung erhalten, 85 seiner F-16 auf diesen neuen Standard umzurüsten.

Das türkische Verteidigungsministerium hat das ÖZGÜR-Programm ins Leben gerufen, um die F-16 Block 40/50 mit einem MURAD AESA-Radar mit aktiver Antenne und einem neuen, lokal entwickelten Missionscomputer auszustatten, bis grünes Licht für die F-16V gegeben wird.
https://twitter.com/turkishcentury/statu...IPxfg&s=19

Das UGV Barkan hat seit der Einführung bei den türkischen Streitkräften schon 1000 km zurückgelegt.

Edit: WS ich auf Twitter gelesen habe (Quelle ist türkisch) würde es drei bis vier Jahre dauern bis die ersten der 40 geplanten F-16V an die türkischen Streitkräfte ausgeliefert werden können.
https://www.twz.com/air/f-35s-back-on-th...for-turkey

Laut TWZ.com könnte die Türkei wieder ins F-35 Programm einsteigen, wenn sie auf die russischen S-400 verzichtet.
Der Verkauf von US-amerikanischen F-16 an die Türkei wurde vom US-Kongress offiziell genehmigt.
RFI (französisch)
Veröffentlicht am: 11/02/2024 - 11:57
Der Verkauf von US-amerikanischen F-16 Kamhttps://www.forum-sicherheitspolitik.org/newreply.php?tid=5552pfflugzeugen an die Türkei wurde vom US-Kongress "genehmigt", was den Schlusspunkt unter monatelange Verhandlungen zwischen Washington und Ankara setzte, wie der US-Botschafter in der Türkei am Sonntag, den 11. Februar bekannt gab. "Die Entscheidung (...) des Kongresses, den Kauf von 40 F-16 Viper Flugzeugen und 79 Nachrüstsätzen (für andere F-16 Flugzeuge älteren Typs, Anm. d. Red.) durch die Türkei zu genehmigen, ist ein großer Fortschritt", freute sich Botschafter Jeff Flake in einer Nachricht, die von der US-Botschaft in Ankara im sozialen Netzwerk X (ehemals Twitter) veröffentlicht wurde. Die US-Regierung hatte dem Verkauf im Wert von 23 Milliarden US-Dollar am 26. Januar zugestimmt, drei Tage nachdem Ankara den Beitritt Schwedens zur NATO ratifiziert hatte, wie AFP schrieb.
Zumindest ist es klar: Die Griechen und Türken dürfen ihre US-Kampfflugzeuge nur unter bestimmten Bedingungen und nach Einholung einer Erlaubnis einsetzen. Die USA behalten sich das Recht vor, die Möglichkeit der Nutzung des Flugzeugs zu widerrufen. Es ist klar und deutlich, es ist offiziell, es gilt für die F-35 und die F-16.
Turkish Minute
Zitat:Turkiye's F-16 Viper Modernisation to be Divided by Two
09 Apr, 06:06 3 Min Read

Air Modernisation
Turkiye's F-16 Viper Modernisation to be Divided by Two
Turkiye’s F-16 Modernisation programme with the U.S. is currently on the discussion table. Two institutions will share the workload to upgrade 79 F-16 jet to Block 70 level. Turkiye holds two separate modernisation programmes for F-16 fleet. Turkish indigenous modernisation programme Özgür will be carried out at Turkish Aerospace (TUSAŞ) facilities. The second modernisation programme will be carried out with U.S. components. In a significant development, Turkish-U.S. relations reached a new milestone in February 2024. Congress approved Turkiye’s request to acquire two fleets of brand-new F-16 Viper jets and upgrade 79 F-16 aircraft with modernisation kits which will be obtained from the United States. The inclusion of the Northrop Grumman AN/APG-83 SABR AESA radar, also used in F-35A aircraft, in this modernisation programme is a testament to the technology being employed. According to the current Government to Government negotiations, Turkiye’s modernisation workload will be completed as in previous modernisation programmes. As a result of former upgrades, the Turkish Air Force has no F-16 Block 30. They have all been upgraded to the Block 40 level. Current negotiations foresee the division according to the blocks. The upgrade programme will not require sharing the workload on the same aircraft. In this sense, F-16 block 40 and 50s will be upgraded at the Turkish Defence Ministry’s Eskişehir 1st Air Maintenance Factory Directorate. The directory is also known by its former name, 1st Air Supply and Maintenance Centre Command, while F-16 Block 50+ aircraft will be upgraded at Turkish Aerospace (TUSAŞ) facilities.

https://turdef.com/article/turkiye-s-f-1...ded-by-two
Zitat:Incirlik Becomes a Combat Base
18 Apr 2024, 05:35 2 mins

Air Defence Politics
Incirlik Becomes a Combat Base
The Ministry of Defence announced that the 10th Tanker Base Command has been renamed to the 10th Main Jet Base Command, aligning with the evolving needs of the Turkish Air Force. Admiral Zeki Aktürk, Press Advisor of the Turkish Defence Ministry (MOD), stated at today’s press conference that “The name of the 10th Tanker Base Command located in Incirlik/Adana has been changed to ‘10th Main Jet Base Command’ in line with the needs of our Air Force.” Incirlik Air Base was opened for use in 1951. There are military aircraft of the Turkish Air Force and the US Air Force within the base. Royal Air Force also benefits from the facilities at the base. The Turkish Air Force classifies bases as ‘main jet’, ‘main transportation’, and ‘tanker base’. Incirlik was called ‘Tanker Base Command’ until today. The 152nd Fleet, located in Merzifon Air Base, was moved to Incirlik in recent years. With the assignment of a combat fleet to Incirlik, this place left the ‘Tanker Base’ category and became the ‘Main Jet Base’.

https://turdef.com/article/incirlik-beco...ombat-base
Die Türkei verfügt über 300 Oerlikon automatische Flugabwehrgeschütze, die die 35 mm ATOM Airbust Munition verschiessen können.

https://twitter.com/MASAOMORITR/status/1..._4MbA&s=19

https://www.defenceturkey.com/en/content...onics-4473

Zitat:Latest situation in Türkiye’s F-16V fighter jet procurement
by Kazım Mutlu May 6, 2024
Latest situation in Türkiye’s F-16V fighter jet procurement
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Minister of National Defense Yaşar Güler made a statement about the latest status of the F-16V warplanes ordered by Türkiye.

Minister of National Defense Yaşar Güler, who was a guest on CNN Türk, made important statements about the latest situation regarding the supply of F-16V warplanes procured from the USA. Regarding the supply of F-16V warplanes, Minister Güler said, “So, our negotiations with our American friends regarding F-16s are continuing in a very positive way, we do not have any problems.”

https://en.defenceturk.net/latest-situat...ocurement/
Zitat:F-16 ÖZGÜR Drops LGK-82 and LGK-84 Bombs
18 May 2024, 08:44 2 mins

Air Modernisation
F-16 ÖZGÜR Drops LGK-82 and LGK-84 Bombs
A Turkish F-16 fighter with ÖZGÜR modernisation hit its target with LGK-82 and LGK-84 laser-guided smart bombs. F-16 ÖZGÜR fitted with indigenous mission computers dropped the guided bombs from an altitude of 15000 ft. This year, the F-16 ÖZGÜR programme marked a significant milestone with the successful integration of the MURAD AESA radar. This advanced radar system will enhance the aircraft's capabilities, providing onboard air-to-air, air-to-ground, SAR, and electronic warfare capabilities. LGK is a series of guidance kits manufactured by ASELSAN for 250 lb Mk81, 500 lb Mk82, 1000 lb Mk83, and 2000 lb Mk84 general purpose bombs (GPB). The kit provides laser, GPS, and INS guidance capabilities to the bomb it is fitted on. LGK has been tested from F-16 and AKINCI UCAV. ANKA Armed UAV was also displayed with LGK-81 during TEKNOFEST 2023 İzmir, hinting at integration works. Within the framework of the ÖZGÜR Project, national ammunition, electro-optical systems and avionics will be integrated into the F-16 warplanes. The national mission computer and operational flight software developed for this purpose were integrated into the F-16. In addition to these components, several critical avionics systems entered the Turkish Air Force inventory together with the F-16 ÖZGÜR aircraft. Turkiye had requested 79 F-16 Block 70 modernisation kits from the USA. With the ÖZGÜR Project, all remaining F-16s will be modernised to Block ÖZGÜR level.

https://turdef.com/article/f-16-oezguer-...k-84-bombs

Ein Tweet mit Video zu den Bombenabwürfen der Özgür modernisierten F-16.

https://twitter.com/Ahmet_AKYOL82/status...uux5Q&s=19
Auf der Übung EFES-2024 sind viele neue eingeführte Systeme zum Einsatz gekommen z.B das 105 mm Geschütz Boran, Firtina-2 SPH, Pars 4x4 STA ATGM Fahrzeug, TCG Istanbul, TCG Pirireis (Typ U-214) usw.

Zitat:Turkish Armed Forces Use New Systems in EFES-2024
29 May 2024, 08:45 4 mins

Simulator / AI / Drill/ Software
Turkish Armed Forces Use New Systems in EFES-2024
EFES-2024 exercise to be conducted in İzmir, Turkiye, will house new defence products for different military branches of the Turkish Armed Forces. Turkish Land Forces will use a range of new weapons and sensors for the first time. These include the FIRTINA-2 155 mm SPG, BORAN 105 mm Lightweight Howitzer, PARS 4x4 STA ATGM Vehicle, AMMTS 8x8 Mine Clearing Vehicle, MİLKAR-series electronic attack systems, SURALP Weapon Location Radar, ASELSAN SERHAT Mortar Detection Radar, İHTAR Soft-Kill C-UAS System, ACAR UAV Detection Radar, and inflatable tank decoys. FIRTINA-2 and BORAN are the new Turkish Land Forces’ artillery arsenal additions. FIRTINA-2 is an evolution of T-155 FIRTINA SPG featuring an enhanced fire control system, mast-mounted SARP RCWS, and improved air conditioning for the crew. MKE’s BORAN is a towed/air-transportable 105 mm howitzer that can be carried via S-70/T-70 general-purpose helicopters. MİLKAR series of electronic attack systems include 2A2 Radar Electronic Attack, 3A3 Upper/Lower Band Electronic Attack, and the lightweight 5S variants. SURALP has been in service for roughly three years and was recently spotted in Şırnak. The radar can detect and track the RAM (Rocket-Artillery-Mortar) group of threats to provide situational awareness of up to a range of 250 km. SERHAT fulfils a similar role but can be carried by the smaller 4x4 vehicles. SERHAT has been recently updated to detect UAV threats as well. The increased density of C-UAS systems and weapon location radars points to an effort to increase readiness against the increasing threat of UAVs and RAMs.

https://turdef.com/article/turkish-armed...-efes-2024




Die 40 neuen F-16C/D Block 70 Viper können erst ab 2027 an die türkische Luftwaffe geliefert werden.


Zitat:Turkiye to Receive First F-16 Viper in mid-2027 Earliest
27 May 2024, 04:04 3 mins

Air Modernisation
Turkiye to Receive First F-16 Viper in mid-2027 Earliest
Turkish Air Force will receive the first F-16 Viper in mid-2027, provided the contract is signed immediately. Anadolu New Agency visited the F-16 Viper production facility in the U.S. and spoke with Aimee P. Burnett, Vice President of Aircraft Strategy and Business Development at Lockheed Martin, about the production progress in connection with the imminent supply of 40 new F-16 Vipers. The assembly, the test flights, and the delivery of the aircraft to the various customers take place at this factory. Burnett said the factory is in the final stages of meeting its production rate target of four aircraft per month and that there is currently a “queue” of 122 aircraft for a total of six countries. Deliveries of the 122 aircraft will take three years to complete, which means that if the Turkish contract is signed today, the delivery of the first aircraft cannot be earlier than mid-2027. If the contract is delayed any further and there are new orders, the delivery time of the first Turkish F-16 Viper will be further delayed.

https://turdef.com/article/turkiye-to-re...7-earliest
Präziser Bombenabwurf aus 15000 Fuss, Zielzuweisung durch Aselpod.

https://x.com/Ahmet_AKYOL82/status/17958...CG_zA&s=19


Zwei LUMTAS abgefeuert von T-129 Kampfhubschrauber treffen ihr Ziel mit hoher Präzision.

https://x.com/T_Nblty/status/17962395208...5yYTw&s=19
https://x.com/MASAOMORITR/status/1796761...LwB6Q&s=19


Die Werksabnahmetest des von Aselsan hergestellten Miisionssystem ASOJ-23A sind abgeschlossen, nun können die Arbeiten an der Integration in die vier Bombardier Global 6000 Business Jets beginnen.



Es sollen auch Drohnen vom Typ Akinci für die Stand Off Jammer Aufgabe ausgerüstet werden.

https://x.com/islektvit/status/168387485...qrutw&s=19


Zitat:Aselsan Advances Airborne Stand-Off Jammer Program for Turkish Air Force

Aselsan’s Bombardier Global 6000 Hava SOJ airborne stand-off jammer programme is progressing well, a company spokesperson said at WDS

The Turkish air force requirement to stop enemy radar and communication systems from functioning during offensive operations will allow offensive aircraft to enter safe zones. The Hava SOJ will stay airborne during operational missions for up to eight hours.

The three main onboard communications systems, comprising a communications jammer, radar jammer and communications intelligence/electronic intelligence (COMINT/ELINT), have all been developed by the Turkish company.
Testing was completed on the test-bed simulator last December and the system will be integrated into the first Global 6000 at Ankara-based Turkish Aerospace, which is partnering with Aselsan on the programme.

First flight awaits certification, a lengthy process that is expected to take up to two years.
Factory acceptance for the second and third Hava SOJs is expected this year, and integration will then follow the first example. All four Hava SOJ Global 6000s ordered in this configuration should be delivered to the Turkish air force by 2028.

In another similar project, known as IHA SOJ Hedet (UAV, stand-off jammer, communication electronic warfare), two Bayrak Bayraktar Akinci unmanned aircraft systems are being developed for jamming operations as well. One example will house a COMINT system and a COMINT jammer, and the other a ELINT system and ELINT jammer, with the ability to stay airborne for 17-18 hours.
Contracted in late 2023, both versions should be delivered by late-2026.


Aselsan has also worked on a Bayraktar TB2 jammer that was delivered in 2022 and which the company says is already combat-proven. Equipped with a 11kg electronic attack pod under each wing, the system operates in three different frequencies. The same source claims it can be fitted onto any Bayraktar TB2 within an hour.

The pod has also been fitted on the Turkish Aerospace Anka as well as the Bayraktar Akinci.

https://aviationguideem.com/aselsan-adva...air-force/
Zitat:Bayraktar TB3 UCAV operated in EFES-2024 for the first time
by Talha Batın Şahan May 31, 2024
Bayraktar TB3 UCAV operated in EFES-2024 for the first time
Bayraktar TB3 UCAV operated in EFES-2024 for the first time

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Bayraktar TB3 UCAV was used for the first time as part of the EFES-2024 Combined Joint Practical Firing Land Exercise.

One of the largest planned exercises of the Turkish Armed Forces, EFES-2024 Combined Joint Practical Firing Land Exercise’s Practical Firing Land Phase is being carried out between 9-30 May in the Gulf of Izmir and Doğanbey Firing Area.

On this matter, the Ministry of National Defence held a press briefing on the Distinguished Observer Day of the EFES-2024 Exercise. In the statement made by the Ministry of National Defence, remarks were made about the systems used during the exercise. The following remarks were made in the statement:

‘Our high-tech weapon systems, developed in line with the goal of a fully independent defence industry under the leadership of our President, are successfully used in the exercise. During the EFES-2024 Combined, Joint Practical Firing Land Exercise;

https://en.defenceturk.net/bayraktar-tb3...irst-time/
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