(15.07.2021, 13:11)Quintus Fabius schrieb: [ -> ]Mal rein theoretisch: Wieviele bewaffnete M28 (MC-145B) bräuchte die Bundeswehr in Bezug auf ihren Auslandseinsatz in Mali bzw. wie viele wären ideal?
Vier vor Ort, vier für die Rotation, vier für sonstige Aufgaben, plus Reserve, 15 Maschinen in einer Staffel sollte passen. Je nach Einsatzerfahrung und Bedarf ließe sich die Zahl dann ja beispielsweise durch Aufstellung einer zweiten Staffel erhöhen. Allerdings sehe ich diese Maschinen nicht bei der Luftwaffe, sondern den Heeresfliegern.
(15.07.2021, 14:29)Broensen schrieb: [ -> ]Ich lege großen Wert darauf, dass Europa sich rüstungstechnisch so weit wie irgendwie möglich von den Amerikanern löst. Airbus als Konzern ist wenigstens EU während PZL zu Textron gehört.
PZL Mielec gehört Sikorsky bzw. Lockheed Martin, die Maschinen würden in der EU gebaut und könnten national ausgerüstet werden. Die aktuelle Version der C-212, die NC-212i, wurde primär von Indonesian Aerospace entwickelt und würde in Indonesien gebaut werden. ITAR-Frei sind beide so oder so nicht, weil wesentliche Teile (bspw. Triebwerke) aus den USA stammen. Ich bin ja durchaus für europäische Souveränität, aber bei dem geringen Bedarf und ohne echte europäische Alternative spielt es industriepolitisch schlicht keine große Rolle, was man beschafft.
(15.07.2021, 18:27)Helios schrieb: [ -> ]PZL Mielec gehört Sikorsky bzw. Lockheed Martin
Ups... Sikorsky mit Bell verwechselt. Schande über mein Haupt!
Eine Argumentation kontra COIN Flugzeuge und weitgehend analog zu dem was Helios hier geschrieben hat:
https://www.thinkdefence.co.uk/2009/09/c...bandwagon/
Zitat:Propeller based close air support was supplanted by fast jets for a very good reason, effectiveness and survivability. Nothing in any of the proposed solutions for so-called low-cost CAS/COIN aircraft convinces us that these reasons have changed.
Nothing beats fast jets for payload, endurance, versatility and effectiveness.
https://defence-blog.com/lockheed-martin...ns-forces/
Zitat:Lockheed Martin’s Polish subsidiary PZL Mielec showcased its new manned light attack aircraft designed to support U.S. special operations forces in permissive environments.
The new MC-145B Special Operations Multi-Role Aircraft (SOMA) features multi-role strike capabilities. PZL Mielec is partnered with private contractor Sierra Nevada Corporation (SNC) for the program.
According to a company news release, MC-145B Soma is the latest variant of a versatile aircraft with many new capabilities added specifically to meet the needs of Special Forces operations by the U.S. and its allies.
As noted by the company, the new plane is a significantly enhanced and modified version of the M28 short take-off and landing twin-engine turboprop, a utility aircraft currently operating in some of the harshest environments across the globe including the deserts of Jordan, the extreme cold of Estonia, and the subtropical forests of Kenya.
The aircraft’s high wing, powerful engines and rugged, fixed tricycle gear are ideal for safe and reliable operations in the austere environments anticipated for the Armed Overwatch mission.
The MC-145B weapon system employs extensive airframe modifications including wing weapons pylons, a retractable sensor lift, additional fuel tanks and internal weapons launchers to accommodate state of the art sensor and weapons system technologies.
The MC-145B features both a cabin and a C-130-style air-operable rear cargo ramp. The aircraft rapidly re-configures to air drop, paratroop and casualty evacuation roles while supporting self-deployment and resupply of forward operating locations without a reliance on strategic airlift assets.
The MC-145B SOMA aircraft is offered to the U.S. Special Operations Command (US SOCOM) in the Armed Overwatch project, formally launched last year. In May 2021, five companies, including Sierra Nevada Corporation, received contracts to build prototypes. One of them will be MC-145B, nicknamed Wily Coyote. In addition to the fact that the machine is to meet the requirements of the Armed Overwatch program, thanks to the design derived from a transport plane, it will be capable of dropping paratroopers and supplies, tactical transport and evacuation of the wounded.
The MC-145B prototype was made in Poland, and in the United States, the additional equipment required for the project was installed. Converting Skytruck into MC-145 required reinforcement of some of the power elements of the wings and the development of weapon and equipment mounting nodes. The project also uses the solutions implemented in the M28B1R Bryzaaircraft belonging to the Polish Navy, including the elongated nose of the fuselage with an optoelectronic head. Under the fuselage, there are to be chambered for additional mission equipment, e.g. a second optoelectronic head, SAR radar or electronic reconnaissance devices. Importantly, the modifications introduced in SOMA can also be implemented in already built M28 aircraft.
Und ich bin immer noch extrem überzeugt von diesem Entwurf, völlig ungeachtet der Frage ob man nun bewaffnete Drohnen beschafft oder nicht.
Ich denke mal, hier passt das am besten rein:
Zitat:Das US-Spezialkräftekommando (USSOCOM) hat L3Harris mit der Herstellung und Lieferung von bewaffneten AT-802U Sky Warden Flugzeugen für das Armed Overwatch Programm der US-Spezialkräfte beauftragt, wie aus einer gestrigen Veröffentlichung des US-Verteidigungsministeriums hervorgeht.
(...)
L3Harris gibt an, dass der Sky Warden in der Lage ist, bis sechs Stunden über dem Einsatzgebiet zu verbleiben und dabei bis zu 6.000 Pfund Kampfbeladung mitzuführen. Das Flugzeug ist mit unterschiedlichster Sensorik und Kommunikationssystemen ausgerüstet und kann verschiedene Waffensysteme, wie beispielsweise 500-Pfund-Bomben des Typs GBU-12, 70-mm-Raketenpods sowie lasergelenkte Raketen des Typs AGM-114, aufnehmen.
https://soldat-und-technik.de/2022/08/be...s-ussocom/
Nun bekommen die Spezialkräfte also ein Sprühflugzeug, Entschuldigung, ein spezialisiertes ISR-Einsatzsystem. Ich befürchte, nach den üblichen anfänglichen Jubelarien wird man sehr schnell nichts gutes mehr davon hören.
https://defence-blog.com/us-air-force-sa...-aircraft/
Zitat:US Air Force says goodbye to C-145A Combat Coyote aircraft
The 919th Special Operations Wing has officially flown their last flight with the C-145A Combat Coyote aircraft.
Aircrews from the Air Force Reserve’s 711th Special Operations Squadron departed the Duke Field flightline Dec. 15, 2022, in four C-145A Combat Coyote aircraft for the last time after 10 years of service to Air Force Special Operations Command.
The C-145A is a twin-engine, high-wing aircraft with twin vertical fins and a non-retractable tricycle landing gear capable of short takeoff and landings to unprepared runways It is based on the Polish-built PZL Mielec M-28 Skytruck.
Die USA geben also diese Fähigkeit auf. Was auch zu der Frage führt, was aus den Flugzeugen wird ?!
Ich denke nicht, dass sie die Fähigkeit aufgeben, sondern dass sie auf andere Muster ausweichen (vielleicht die Cessna 408 SkyCourier?). So viele Maschinen dieses Typs waren ja auch nicht im Einsatz bei den Special Forces, nur etwa ein halbes Dutzend. D. h. da sind die Kosten natürlich auch höher, wenn ich nur eine kleine Anzahl von etwas exotischeren Maschinen im Inventar habe. Ich denke mal, diese Flugzeuge werden an private Unternehmen verkauft. Und selbst wird man sich nach Alternativen in den eigenen vier Wänden umschauen.
Schneemann
Nachtrag zum Posting vom letzten Jahr - offenkundig hegt man gewisse Zweifel...
Zitat:US Government Accountability Office questions SOCOM Armed Overwatch fleet number
US Special Operations Command (SOCOM) may be planning to purchase too many aircraft under the Armed Overwatch programme, the US Government Accountability Office (GAO) said in a 14 December report.
Although SOCOM intends to purchase 75 L3Harris OA-1K Sky Wardens – the aircraft that won the Armed Overwatch competition – through fiscal year (FY) 2029, the GAO found that studies by SOCOM and other entities do not support such a large fleet.
Two SOCOM studies, conducted annually to ensure that the command's requirements fit its needs, “did not support the need for SOCOM's planned fleet size of 75 Armed Overwatch aircraft”, said the GAO. A third study, conducted in August 2022, found that SOCOM “estimated an operational need less than the number of aircraft SOCOM had approved to be acquired” earlier in the year.
https://www.janes.com/defence-news/air-p...eet-number
Schneemann
Embraer sieht gute Marktperspektiven für die Super Tucano:
Zitat:FIDAE 2024: Embraer sees market for 490 Super Tucanos
Embraer Defence & Security sees a market for up to 490 A-29 Super Tucano trainer and attack aircraft over the next two decades, Embraer president and CEO Bosco da Costa Jr told Janes on 10 April at the FIDAE 2024 airshow in Santiago, Chile.
“We are in touch with several countries around the world, not only here in South America, but we have some potential [customers] in Africa, in Asia, and in Europe as well,” said da Costa. “We are in advanced conversations with countries in Europe [and] in advanced conversations with countries in Asia. I cannot disclose the countries because the defence procurement process does not allow us to do that. But I assure you that we are now in a final stage in some of them.”
https://www.janes.com/defence-news/indus...er-tucanos
Schneemann